Utak a minőséghez
Minőséggondozás holisztikusan
Képzés tartama
2026. január 9. és június 19. között, 12 pénteki alkalom
Jelentkezési határidő
2025. december 5., péntek
Képzési napok időpontjai
2026. január 9., 23., február 6., 20., 27., március 13., 27., április 10., 24., május 15., 29., június 19.
Rövid leírás a képzésről, UTAK-ról
Az Utak a minőséghez eljárásban egy olyan gondolatiságot ismerhetsz meg, mely segítségével sztenderdizálás nélkül, az emberek közötti kapcsolatok feltételeinek fejlesztésével javítható a szervezetek működése, mert az emberi közösségekben ható szociális törvényszerűségek átlátható rendszert alkotnak, és összefüggései megismerhetők. A képzés során ezeket a törvényeket fogod megtapasztalni, hogy új perspektívából és tudatosabban tekinthess közösséged helyzetére és fejlődési lehetőségeire.
Kinek szól ez a képzés?
Hívjuk azokat,
akik vezetőként, fejlesztőként, tanácsadóként felelősséget hordoznak egy vagy több szervezetben, vagyis: akik jól ismerik a szervezeti működés kihívásait, és válaszokat, megoldásokat keresnek,
akiknek a hatékonyság és az emberség egyaránt fontos, és hisznek abban, hogy e két minőség egymással harmóniában is megvalósítható, nem csak az egyik dominanciájával a másik kárára,
akik szeretik átlátni az összefüggéseket, megérteni a miérteket,
akik az emberi közösségek és ezáltal az emberi társadalom jobbítását feladatuknak tekintik,
akik érdeklődnek a szociális hármas tagozódás gyakorlati megvalósítása iránt.
A képzés tartalma
Az Utak a minőséghez eljárás (Wege zur Qualität) egy olyan minőségirányítási rendszer, melyet kb. 30 évvel ezelőtt Svájcban dolgoztak ki, felismerve azokat a kozmikus törvényszerűségeket, melyek a mai kor közösségeit meghatározzák. Beazonosítottak 12 olyan munkaterületet, melyek tudatos ápolásával biztosítani lehet, hogy egy intézményben, szervezetben a folyamatok a legeredményesebbek legyenek, továbbá azt is felfedezték, hogy ezek a folyamatok akkor működnek egészségesen, ha az életfolyamatok hetességének mintáját követik. Az eljárást az elmúlt évtizedekben nem csak önigazgatásra törekvő és antropozófiai alapokon működő intézmények vették át, hanem létrejött egy vállalkozókból álló csoport is, mely a for-profit szférában is elkezdte alkalmazni.
A képzés során ezt az minőségirányítási rendszert fogjuk a résztvevőkkel művészetek segítségével és a lehető leggyakorlatibb módon megismertetni, ezért az együttműködés kereteit is velük együtt fogjuk kialakítani, illetve az ismereteket is a résztvevők által hozott esetekkel, helyzetekkel fogjuk szemléltetni.
Felépítés
A képzés 12 képzési napból áll (péntekenként 8-16 óráig):
- 1-3. alkalom – Működési keretek kialakítása és ismerkedés a szociális törvényszerűségekkel, az eljárás munkaterületeivel, annak látható és a láthatatlan aspektusaival
- 4-6. alkalom – Ismerkedés a 7-ességgel, valamint az eljárás folyamatszintjeivel
- 7-9. alkalom – Ismerkedés a 12-ességgel, valamint 12 munkaterület összefüggéseivel
- 10-12. alkalom – Összefoglalás, szintetizálás, diagnózis, minőségirányítás.
- A képzés műhelymunka jellegű, a résztvevők mindennapjaiban előforduló nehézségein, kérdésein, felvetésein keresztül mutatjuk be a szociális törvényszerűségeket.
- A képzés végére minden résztvevő készít egy 12 szempontú diagnózist. (Esetleg egymás problémájáról, négy fős csoportokban.)
A képzés vezetői

Fodor-Gál Nikol
“Hibázni szabad. A tökéletesség helyett, a fejlődés a cél!”
2018 óta az „Utak a minőséghez” minőséggondozási eljárás képzője vagyok. A szociális törvényszerűségek megfigyelésére bőven van lehetőségem: Közgazdász cégvezetőként több, mint 20 évnyi tapasztalatom van. A civil szférában 2012 óta tevékenykedem: vezettem klubbot, egyesületet, alapítottam Waldorf óvodát-iskolát, majd gimnáziumot, ez utóbbinak jelenleg is munkatársa vagyok. Mi a közös ezekben? Az együttműködés. Az ember-ember közötti viszony. Hogyan lehet jól csinálni? Mi működteti az emberi kapcsolatokat? Mitől lesz működőképes? Ezt járom körbe az Utak-kal.

Gulyás Andrea
Eredeti szakmámat tekintve tanár vagyok, mégis valahogy mindig az igazgatási és vezetési feladatok találnak meg. Több mint húsz évnyi Waldorf-intézményekben szerzett vezetői tapasztalat van a hátam mögött, és sok-sok kérdés, amik közül a legkitartóbb: hogy lehet egy önigazgatásra törekvő szervezetet jól vezetni?
25 éve, amikor először találkoztam az UTAK eljárással, azonnal tudtam, hogy egy nagyon eredeti és jövőbemutató szemléletmódra bukkantam. Azóta kutatom, igyekszem minél jobban megismerni és másokkal is megismertetni, mert azt látom, hogy az egészséges szervezeti kultúra kialakításához nélkülözhetetlen a szociális térben ható erők, törvényszerűségek, összefüggések ismerete és tudatos használata.

Hamvasné Rácz Ágnes
Mindig is közösségi ember voltam. Úgy gondolok a közösségre, mint egy éltető közegre. A közösségben hordozott feladatokra pedig szolgálatként tekintek; örömteljes, egészséges, természetes tettekként.
Tudom, ez nem ilyen egyszerű. Ez indított el 2011-ben az UTAK a minőséghez eljárással való megismerkedésre. Egy önigazgató szervezetben hogyan lehet a közös cél érdekében együtt dolgozni? Ez a kérdés azóta is foglalkoztat. Az UTAK-ban végzett sok évnyi munka átformálta a gondolkodásomat, a hozzáállásomat az egyén és a közösség kapcsolatáról.
Magamra elsősorban pedagógusként tekintek, ezért legotthonosabban a pedagógiai intézményekben folyó munkában mozgok. Képzőként és értékelőként is tevékenykedem.

Pásztélyi Csenge
A művészet és az emberek iránt való érdeklődés gyerekkorom óta végigkísérik életemet.
Több éves keresgélés után végre megtaláltam az euritmiát, ami teljesen megváltoztatta az életemet.
2022 júniusában sikeres vizsgával zártam a Magyar Euritmia Társaság képzését Svájcban, Dornachban.
A művészi és pedagógiai euritmia mellett nagy szerelem számomra a „szociáleuritmia”: egy új eszköz közösségeink, kapcsolataink, folyamataink, önismeretünk mélyebb megismerésére, megértésére.
2024-ben a svájci Bewegte Prozessbegleitung euritmia továbbképzésén vettem részt, hogy megtudjam, miként lehet a szociális-és versenyszférában támogató, a folyamatokat a kollégákkal közösen változtató, a társadalmi hatásokat is figyelembe vevő átalakításokat az euritmia eszköztárával segíteni.

Tornai Tünde
2013-ban csatlakoztam az UTAK a minőséghez eljárás munkatársai közé. Előtte 6 éve jártam az első alapozó képzésemre, és a munkahelyemen részt vettem a minőséggondozási csoport munkájában, tapasztalva minden örömét és nehézségét az önigazgatás gyakorlati megvalósításának. Pár éven belül képzővé, majd értékelővé váltam, és jelenleg a hordozói kör tagja vagyok. Az itt szerzett ismereteimet alkalmazom mediátori és közösségszervezői munkám során is. Mivel elsősorban waldorf pedagógus vagyok, legerősebb oldalamnak azt élem meg, hogy pedagógus társaimnak tudok képeket, utakat, segítséget nyújtani munkájukban.
Részvételi díj
A képzés díjának kiegyenlítésében is az Utak eljárás szellemiségére alapozunk, így közösségi felelősségként tekintünk erre a területre is: igyekszünk lehetővé tenni, hogy a nehezebb anyagi helyzetben lévők is részt vehessenek a képzésen. Bízunk abban, hogy ha te is egyetértesz ezzel a szándékunkkal, és ha teheted, hozzájárulsz ahhoz, hogy meg is valósulhasson.
A részvételi díj: 50 ezer Ft / alkalom.
Kedvezmények: a részvételi díjból alulról szerveződő civil közösségek tagjai vagy Waldorf-intézményekben tevékenykedő jelentkezők 50%-os kedvezményt igényelhetnek.
Pártfogói díj: amennyiben a jelentkező lehetőségei engedik, hozzájárulhat társai fejlődéséhez a részvételi díjon felül.

