A fejlesztő tanácsadói munka szellemi alapjai 25/26

 

12 igaz őskép

12 szép találkozás

12 jó tréning

 

2025. 10. 17 – 2026. 05. 22.

Kezdés

2025. 10. 17.

Felépítés

3×4 nap (pénteki napok)

Részvételi díj

50 000 Ft/alkalom

kedvezményes részvételi lehetőség a jelentkezésnél

Helyszín

Budapest, Riadó u.

A fejlesztő tanácsadói munka szellemi alapjai képzés egy világszemléleti képzés, tehát elsősorban a következő kérdésekkel foglalkozunk:

  • Hogyan látjuk, értelmezzük a világot és benne az embert és az általa alkotott emberi rendszereket?
  • Milyen mélyebb valóság húzódik meg a tapasztalataink, az érzékelt valóság mögött?
  • Mi az, ami igazán fontos, a mai világban?

A Jövőképző egy fejlesztő tanácsadói szellemi műhely, amelyben több mint 20 éve kutatjuk a szervezetek, közösségek működésének és vezetésének korszerű, az ember természetéhez igazodó formáit és módszereit. Ennek a kutatásnak az eredménye, hogy mára rendszerben látjuk, hogy a jelenségek mögött milyen mélyebb valóság, azaz milyen ősképek húzódnak meg. Ezeknek az ősképeknek és ezek alapján fejlesztett tanácsadói módszereknek rendszerben való megértése új, mélyebb világszemléleti alapot adhat a számodra a fejlesztő tanácsadói munkához.

Most egy év alatt, 12 napba sűrítve szeretnénk átadni az ezzel kapcsolatos tudásunkat és tapasztalatunkat azoknak, akik nagyobb felelősséget vállalnának a közösségek és szervezetek egészséges működésében. 

Kinek szól ez a képzés?

Várunk a képzésünkre, ha bármilyen fejlesztői szerepben vagy, vagy szeretnél lenni:

Belső fejlesztői szerepekben pl. közösségi facilitátor, stratégiai és operatív vezető, HR vezető, Scrum Master.

Külső fejlesztői szerepekben pl. szervezetfejlesztő, tanácsadó, közösségfejlesztő, facilitátor, tréner, coach.

Akkor is várunk ha csupán egy közösség tagjaként tudatosan szeretnéd fejleszteni képességeidet a saját közösséged, szervezeted együttműködés fejlesztésében és nem riadsz vissza bátor kezdeményezésektől, sokkal mélyebb kapcsolódásoktól és a figyelmed edzésétől sem.

És, ha csupán a világképedet szeretnéd gazdagítani, rendszerben átlátni az antropozófia ősképeit, akkor is itt a helyed.

A képzés tartalma

A képzés során a következő tartalmakkal fogsz találkozni:

Hármasság – mi az, ami emberi?

  • ember hármas tagozódása: a gondolat-érzés-akarat,
  • A szervezetek, közösségek hármas tagozódása: szellemi-szociális és gazdasági szféra,
  • A gyógyító princípiumok: szabadság-egyenlőség-testvériség
  • A fejlődés, fejlesztés értelmezése, a hármasság mint fejlesztő, gyógyító erő
  • A figyelem szintjei: értő, empatikus és teremtő figyelem
  • A 3 fenevad: ítélkezés, cinizmus, félelem
  • A fenevadak legyőzésének 3 útja: rácsodálkozás, empátia, lelkiismeret (felelősségvállalás)
  • A megismerés három lépcsőfoka: imagináció-inspiráció-intuíció

Kettőség – erők, melyek mozdítanak

  • a dualitás mint kimozdító erő
  • centrum-periféria
  • a felelősségvállalás hierarchiája, a körök rendszere
  • a szervezetek, közösségek egészsége és betegsége, a levitációs és gravitációs erők

Közösségek biográfiája – az élet mintázata

  • szervezetek, közösségek mint élőrendszerek, élőlények
  • szervezeti életút modell, szervezeti életszakaszok

Négyesség – a világ építőelemei

  • 4 őselem: a föld a levegő, víz, tűz,
  • Az ember négy lénytagja: a fizikai test, étertest, asztráltest és az ÉN
  • 4 temperamentum, az emberi különbözőségek, a 4MAG modell

Lemniszkáta – a ritmus természete

  • a dinamikus ítéletalkotás modell
  • a múlt-jelen-jővő hármassága, az idő és akarat kapcsolódása
  • a tények-koncepciók-érzések-célok-eszközök ötössége
  • a szociális szféra, mint szűk keresztmetszet

Hetesség – a folyamatok alapja

  • 7 bolygóminőség, bolygó parlament
  • a hét irányfény modell és a FA-modell
  • az U modell
  • az akarat hét szintje

Felépítés

Az ember hármassága, a fejlődés hetessége, az átalakulás U formája, és az összes többi őskép, melyekkel dolgozunk, nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy fejlesztő tanácsadóként, közösségi facilitátorként – a káosz további fokozása helyett – a kozmikus rend felé segítsük a szervezeteket.

12 igaz őskép

Találkozásaink minősége és kapcsolódási képességünk alapvetően meghatározzák a környezetünkre tett hatásunkat: szélesre tárják, vagy leszűkítik lehetőségeinket. A találkozások misztériumába is alámerülünk, és fejlesztjük társas készségeinket találkozásról-találkozásra.

12 szép találkozás

Számtalan tanácsadói módszert és eszközt adunk át, melyek segítségével transzformáló,  fejlesztő folyamatokat tudsz vezetni. Sikeres alkalmazásukhoz mélyen megértjük a szervezetfejlesztés szemléleti alapjait, és megtanuljuk megkülönböztetni az értékes és a hamis eszközöket.

12 jó tréning

Képzési napok időpontjai

Képzési napok – 3×4 nap (péntekenként) 8:00 – 16:30 között:
  • 1. blokk – 4 nap október-novemberben:
  • 2025. október 17. és 31. november 14. és 28.
    —————— téli szünet ————————-
  • 2. blokk – 4 pénteki nap január-februárban-márciusban:
  • 2025. január 16 és 30. (három hétre rá) február 20. és március 6.
    ——————- tavaszi szünet —————————
  • 3. blokk – 4 pénteki nap április-májusban:
  • 2025. április 3.  és 17. május 8. és 22.

A találkozók között:

  • Az előre kiküldött anyagokkal ismerkedhetsz (videók, cikkek, könyvrészletek, stb.).
  • A jelenlegi feladataidhoz leginkább illő, egyéni, páros vagy kiscsoportos feladatokkal kísérletezhetsz.
  • A trénerektől személyes mentorálási segítséget vehetsz igénybe.
  • Bekapcsolódhatsz olyan, a Jövőképző által szervezett alkalmakba, programokba, melyek ehhez a folyamathoz nem közvetlenül kötődnek.

A képzés vezetői

Szentesi Zoltán

Szentesi Zoltán

Jövőképző tanácsadó, képzésvezető, akaratébresztő

Vágvölgyi Gusztáv - Pabló

Vágvölgyi Gusztáv - Pabló

Jövőképző Tanácsadó, közösségi vállalkozás fejlesztő és közösségfejlesztő

A képzés segítői

Emich Szabolcs

Emich Szabolcs

szervezetfejlesztő, biográfus

Annyi mindent kipróbált már, mintha legalább 120 éves lenne. Talán ennek köszönhető, hogy szinte minden problémára van minimum 2 ötlete. Hosszú utat járt be, míg biológus kutatóból programozóvá, IT vezetővé, majd tréner és coach-á fejlesztette magát. Biográfiával 9 éve foglalkozik.

Hegyi Csilla

Hegyi Csilla

waldorf-pedagógus

2006-ban kezdtem el a Kispesti Waldorf iskolában tanítani a felső tagozaton, azóta is ott vagyok. Matematika szakon végeztem az ELTÉ-n, így alapvetően ezt a tárgyat tanítom, de a Waldorf tanárok rögös útján a pedagógus „szakiránya” kiszélesedik: több „társtudományt” is volt szerencsém tanítani már. Fontos szerepet tölt be az életemben és a szakmámban a zene, éneklés, kórusban énekelek, így talán ez lett a „másik szakom”. 

Vidákovich Emese

Vidákovich Emese

Euritmia tanár - mozgásművész

15 éve dolgozom Waldorf iskolákban euritmia tanárként. Több felnőtt csoporttal is dolgozom, ahol a mozgás, térérzék, ritmusérzék, zenei hallás fejlesztése mellett a szociális tér kialakítása is cél, különböző közösségi gyakorlatokkal. Az Artemisz euritmia színpad tagja vagyok, ahol verseket és komolyzenei darabokat dolgozunk fel és mutatunk be az euritmia eszközeivel. Életem fontos sarokköve lett néhány éve a biogazdálkodás, a földdel való aktív munka.

Mesterházy Mária

Mesterházy Mária

beszéd és dráma tanár

A beszéd és dráma tanítás élete origója, amely körül széles köröket fut.
Legfontosabb témakörök: a retorika, a Waldorf-pedagógia mint nevelés és önnevelés, a jelenlét a színpadon és a hétköznapi létben; hisz a Szó erejében, hatékonyságában és szépségében. És abban is, hogy mindez tanulható. 2020-ban, egy tudományos kaland eredményeképpen szakmai életrajzok elemzéséből doktorált. Erőforrása az antropozófia, út, amelyen járni igyekszik a hétköznapokban, a nevelésben és a kutatásban egyaránt.

Tudatosságot emelő gyakorlatok

A három nagy modul során a gondolta-érzés-akarat, azaz a szellemi-szociális-gazdasági szféra hármasságán haladunk végig. Ezt, az egyes szférákhoz illesztett tudatosságot emelő és az egyes területek minőségét megtapasztalhatóvá tévő gyakorlatokkal támogatjuk. A szellemi szférában projektív geometriát tanulhattok Hegyi Csilla waldorf-pedagógus, az érzés szférájában szociális euritmia gyakorlatokat vezet majd Vidákovits Emese mozgásművész, az akarat modulban pedig beszéd és dráma órákat veszünk Mesterházy Mária drámatanártól.

Projektív geometria

“Ha mindazt, amit a nem-euklideszi geometriával [és itt Steiner a projektív geometriára gondol] kigondoltak, az emberi szervezet épületére alkalmaznánk, akkor benne lennénk a valóságban, és valami roppant jelenőségteljeset alkalmaznánk a valóságra, nem pedig valóságtalan spekulációkban mozognánk.” (Rudolf Steiner)
Korunkban fontossá válik a rugalmasság – ez ki kell hasson gondolkodásunkra, életvitelünkre, teljes lényünket át kell hassa. Az euklideszi geometria statikussága biztonságot ad, ám nem támogatja ezt. A projektív geometria többek között arra is lehetőséget ad, hogy az ember gyakorolja a rugalmasságot, átvezesse magát egy dinamikus világszemléletbe.

Szociáleuritmia

A szociáleuritmia eszközeivel segítem a csoportokat a közösség formálásában. A közös mozgás segítségével ráláthatnak szociális terük fejlődési pontjaira. A szavak helyett a mozgás, a testbeszéd, a térben létrehozott formák, ősképek és a ritmusos mozdulatok általi kommunikáció érvényesül. A koreográfiákban a káoszból a rend, a rendszer megtalálása, kialakítása a cél, melyhez minden csoport más úton jut el. Közös áramlás a térben, melynek harmóniája gyógyítóan hat. A másik emberre, a környezetre való odafigyelés fontossága megelőzi a fej, az agy általi irányítást.
Az intellektusunk helyett a szociális képességeinkre hagyatkozunk és azt igyekszünk első sorban fejleszteni. Közös alkotási folyamat ez, ahol a csoport tagjai a hétköznapitól eltérő módon figyelhetik meg erősségeiket, gyengeségeiket, az egyénre és a közösségre vonatkoztatva is.

Dráma

A hármasság megélése (gondolkodás-érzés-akarat, imagináció-inspiráció-intuíció, kezdet-változás-lezárás, ethosz-pathosz-logosz) áll a gyakorlatok középpontjában. A dráma órákra a képzés utolsó harmadában kerül sor, amikor az elméletek tettekre váltása hangsúlyossá válik. Így a drámai munka elsősorban az ideaalkotástól a cselekvésig vezető útra koncentrál. A gondolkodás-érzés-akarat hármassága megélhető a testben, illetve a test kifejező erején keresztül. Egyszerű gyakorlatokkal és ezek megfigyelésével a különböző minőségek szétválasztása lehetővé válik, ami a fejlődés alapja.

Résztvevői vélemények

Solymosi Kriszta

Rendőrség szervezetfejlesztési vezetője

„Szervezetfejlesztőként hosszú évtizedeket töltöttem egy erősen racionális, elemző közegben. A munkám középpontjában mindig is az okok feltárása, a lehetőségek feltérképezése és a megoldások kidolgozása állt. Ez a képzés azonban egy teljesen új dimenziót nyitott meg számomra.

A legnagyobb hozadéka az volt, hogy segített felismerni: van élet a fejünkön túl. A valódi változás gyakran nem az érvek mentén, hanem a szívünk mélyén dől el – és abból formálódik akarattá, majd cselekvéssé. A projektek során tapasztalt elakadások, ellenállások vagy épp hirtelen fellángolások mögött újra és újra ez a belső dinamika húzódott meg.

A gondolat – szív – akarat hármassága, az U-folyamat mélységei, az intuitív egymásra hangolódás élménye az euritmia vagy a drámajáték során, a csoport kollektív bölcsességének megtapasztalása – mind olyan élmények voltak, amelyek új világot nyitottak bennem. Mintha új szemüveget kaptam volna: másként látom a munkámat, az életemet, és az embereket, akikkel együtt dolgozom.

Ez a képzés nemcsak tudást adott, hanem távlatokat nyitott. Mélyebb kapcsolódást önmagamhoz és másokhoz, és egy olyan belső egyensúly felé vezetett, amit korábban csak részleteiben ismertem. Mindenkinek ajánlom, aki kész egy ilyen útra – belső és külső értelemben is.”

Kárpáti Barnabás

Bényi Gulyás Kriszta

szervezetfejlesztő

„Az ősképek megértése többször okozott „ahar-érzést”, hogy ja, ez azért így működik, ez azért így van a szervezetekben, azért van ilyen felépítése, azért vannak ilyen céljai. Ezeket azóta egyre tisztábban is egyre élesebben körvonalazódva látom és tapasztalom a mindennapi életemben és a fejlesztői munka során. És ez nekem hatalmas segítség volt, mert én ezekből tudok majd tovább építkezni a fejlesztői pályámon”

Jelentkezek a képzésre

A normál részvételi díj: 50 eFt / alkalom

Programunkon különböző kedvezményes részvételi lehetőséget biztosítunk, ezért ha csak anyagi lehetőségeid korlátozzák a döntésedet, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Azok, akik alulról szerveződő civil kisközösségek tagjai, vagy és waldorf tanárok 50% kedvezményben részesülnek.

Ha csak szeretnéd velünk felvenni a kapcsolatot, beszélgetni a képzés részleteiről, ha kérdéseid vannak akkor is kitöltheted a jelentkezési lapot. Keresni fogunk!

1 + 6 =