Kőrösi Ákos már három előadást tartott ebben a témában, az első és harmadik 2023-24-ben Gyüttment fesztiválon a Közösségi udvarban volt, a második Nyíregyházán a regenerációs műhelyben.

 

Kőrösi Ákos: A közösségalkotás szellemi alapjai 1. rész

Az előadás tartalomjegyzéke

I. Bevezetés és célkitűzés

  • A beszélgetés kerete és módszertana

II. Az ember hármas tagozódása: Test, Lélek és Szellem (emberkép) – 00:48

  • A szellem elvesztése az idő során, a konstantinápolyi zsinat hatása
  • Emberkép: A test-lélek-szellem hármasságát az emberen ránézésre észrevenni:
    Látjuk a test hármas tagozódását, fej – törzs – végtagok,
    ismerjük a bennük működő érzékszervi- és idegrendszer, a ritmikus rendszer és az emésztési- és végtagrendszer hármasát,
    és ezeket könnyen megfeleltethetjük a lelki erőknek, a gondolkodás – érzés – akarat hármasságának.

III. A hármas tagozódás a közösségekben – 03:09

  • Gazdasági szféra (test): Az együtt-működést a közös munka hozza létre.
  • Szociális szféra (lélek): Együtt-érzés hozza létre. A csoportdinamika, szimpátia és antipátia erőinek hatása a közösségre.
  • Kulturális – szellemi szféra (szellem): Együtt-gondolkodás hozza létre.

IV. Monokultúra vs. Sokszínűség – 04:58

  • Sokszínű kultúra előnyei a monokultúrához képest

V. Szabadság, Egyenlőség, testvériség mint gyógyító princímiumok – 05:18

  • A szabadság, mint gyógyító erő a szellemi szférában
  • Az egyenlőség, mint gyógyító erő a szociális szférában
  • A testvériség, mint gyógyító erő a gazdasági szférában
  • A gyógyító princípiumok keveredésének következménye (öl, butít, nyomorba dönt)
  • A gyógyító princípiumok tudatosítása a közösségek gyakorlatában

VI. Átmeneti korszak – miből, mibe? – 16:02

  • A vérszerinti közösségekből a választott közösségek felé
  • A kívülről meghatározottságból a belülről meghatározottság felé
  • A meghatározottságból a szabadság felé
  • A hagyományos közösségektől, az új típusú közösségek felé
  • Tehát a jövő közösségei: ahol szabad, individuális, felnőtt emberek elkezdenek egy közös cél érdekében együttműködni.

Kérdések kapcsán felmerült témák:

  • Hogyan lesz közös célja a közösségnek? Milyen folyamatot kell biztosítanunk ahhoz, hogy az idea, a szellem megjelenhessen ebben? – 40:57
  • Hogy tartunk ki emellett, hogyan valósítjuk meg ezt az ideát a gyakorlatban?
  • A gazdasági értéket hogyan tudom közelíteni a valódi értékhez? Mi az áru és mi nem? – 45:58
  • Az egyéni szinten hogyan kell hasznélni a 3D-s szemüveget? A test-lélek-szellem, a szellemi, szociális és gazdasági szféra egysége. – 55:08
  • Mit tehetünk azzal, hogy mindig vannak olyanok akiknek megéri összekeverni a gyógyító princípiumokat? Határvédelem. – 56:32
  • A rengeteg információból ami ma a viágban ránk zúdul, honnan tudjuk, hogy mi a fontos, mit kell követnünk? – 01:04:48
  • Az igazi szabadság megtalálása azáltal, hogy rátalálunk arra amit akarunk. – 01:07:28
  • Mit lehet azzal kezdeni, hogy nem motívál eléggé az életcélom? Az akarat elakadása. – 01:09:53

Kőrösi Ákos: A közösségalkotás szellemi alapjai 2. rész

Az előadás tartalomjegyzéke

I. Bevezetés, az előző előadás felidézése

  • Átmeneti korszak – miből, mibe?

II. Régi és új ember összehasonlítása – 3:52

  • A régi ember kívülről meghatározott
  • Az új (modern) ember belülről meghatározott
  • Az új ember kihívásai: szabad választás, időzavar

III. A valódi szabadság keresése – 12:14

  • A modern ember új érzékszerve, a küldetésének érzékelése
  • Nem tudsz olyan dolgot csinálni amit nem akarsz, ezért az igazi kérdés: tudom-e, hogy miért akarom csinálni?
  • A mosogatás mint példa: a cselekvés mögötti valódi miértek feltárása
  • Nem az a szabadság, hogy bármit megtehetek, a valódi szabadság: amikor tudom, miért csinálom, amit csinálok
  • A régi ember világának szétrobbanására azért volt szükség, hogy az ember képessé váljon a saját, szabad útját járni, hogy szabadon tudjon döntéseket hozni
  • A szabadság keresésnek a velejárója, hogy kell tudni a rosszat is választani és most ebben a nagyon sok rosszban vagyunk benne, globálisan.
  • Közösségalkotás nagy kérdése: Ameddig azt se tudjuk kik vagyunk, hogy akarunk élni, mit akarunk csinálni egyénileg, akkor hogy csinálunk ebből olyan közösséget, amiben mindenki a saját küldetésében áll?

Első kérdés-felelet rész – 20:40

  • Vajon az ember saját akaratából lépett ki a régi burokból, vagy külső nyomás hatására?

    • Nem a nyomás miatt történt, hanem éppen a nyomás elvesztése miatt.
  • Miért van, hogy azok is túlterheltek, akik már megtalálták a küldetésüket?

    • Mert egy fejlődési folyamatban vannak, és ha időszűkében vagyok, az csak annyit jelent, hogy az az értékrend, ami alapján meghatározom, hogy mit csináljak, ki vagyok, az még nem elég stabil.
  • A választási szabadság vagy a keretek eltűnése okozza-e a széttöredezettséget?

    • A régi ember külső szabályok által volt megtartva, az új embernek belülről kell meghatároznia magát, ami szabadságot, de széttöredezettséget is hoz.

IV. A közösségalkotás nagy kérdésre a válasz: szükség van közös vezérképre, vezércsillagra, közös küldetésre – 29:25

  • A régi ember háromszintű kasztrendszere (pirosak, zöldek, kékek).
  • Az új emberek szabadon gondolkodnak, együtt kapcsolódnak és együtt dolgoznak.
  • Hogy jutunk el a régiből az újba? Az összes ember megtalálja, hogy ő kicsoda, miért született, és mi az ő vezércsillaga, azaz miért jött ide a földre, és mi az ő küldetése.
  • Ami már megy az együtt gondolkozás, ami ritkábban megy: a szeretetben való együttműködés.
  • De mi fogja össze az akaratunkat? Az egyéni csillagokat összekötő vezércsillag.
  • Tehát keressük az egyéni érdekeket meghaladó célt, azaz miért vagyunk mi egy sorsközösség.
  • Ez szűrő is lesz, hogy ki az, aki ehhez a magasabb célhoz tud kapcsolódni.

Második kérdés-felelet rész – 35:53

  • A mai ember tudatszintjén ez valóban meg tud valósulni?

    • Nem, most hibrid rendszerek jönnek létre. De az fontos, hogy ha tudod, honnan mész át, hova és miért (a tét: a szabadság), az segít.
    • Azok a közösségi kezdeményezések, amit ti csináltok, a jövő társadalmának a magjai.
    • „Most mi a trutyi báb vagyunk, a probléma csak annyi, hogy az emberi munka és tudatosság nélkül ebből nem lesz pillangó.”
  • Mit tudok azzal kezdeni, hogy az ember éli fel a Föld erőforrásait, hogyan lesz elegendő időnk?

    • Az emberi közösségeket nem lehet úgy megszervezni, mint ahogy az anyagot megszerveztük.
    • A közösségekbe fektetett tudatos munka eredménye nem a fizikaiba kerül, hanem a szellemibe – és az továbbhat.
  • Milyen iskolarendszer segíti a gyerekeket abban, hogy megtalálják a saját útjukat?

    • Az lenne a legjobb, ha összeállna 10 szülő és kiválasztanak kettőt maguk közül, hogy tanítsa a gyerekeiket. Az lenne a jó, ha minél sokszínűbb lenne.
  • A forma szellemek hátrébb vonultak, de sok társadalmi szereplő meg akarja mondani, hogyan éljünk.

    • Az ellenerők most több helyen tudnak belekapni az emberbe: objektív gonosz (intézményrendszerek), szubjektív gonosz (emberi gyengeségek, önazonosság hiánya).
  • Mi van akkor, amikor egy ember határozza meg a vezércsillagot?

    • Leggyakrabban egy-két-három úttörő kapcsolódik legerősebben a vezércsillaghoz, a többiek hozzájuk igazodnak. Ha nem vagyunk elég tudatosak, ez kaotikus lehet.
    • A vezércsillag nem statikus, hanem „jövő dolog”: ha én teszek egy lépést felé, ő is közeledik – a ködből így bontakozik ki, nem változik, hanem feltárul.
  • Egy cégben adott az emberanyag – fel lehet gyorsítani a fejlődést?

    • Ha tudod, mennyi fájdalmon át lehet fejlődni, nem kívánod másnak, hogy gyorsabban haladjon.
    • Két fázis van: először aktiválni, amit már tud az ember, de még nem használ. Második fázis: minden individuumnak fejlődnie kell – ebben segít a konfliktus, ezért kell mediátor a közösségekbe.
  • Mi gátolja a közös vezércsillag kialakulását? Ha nem közös a világkép.

    • Javaslat: jelenítsük meg, ki milyen távol áll a közös küldetéstől – így alakulhat ki felelősségvállalási hierarchia, amihez igazodhatnak a jogi és döntési folyamatok is.

V. Záró gondolatok

  • A modern közösségépítés kihívása: vér szerinti kapcsolatok helyett tudatos, választott közösségeket kell létrehozni.
  • Mi a közösség immunrendszere? Nem alakul ki magától – pl. konfliktuskezelés, ritmusok, rendszeresség, keretek.

Kőrösi Ákos: A közösségalkotás szellemi alapjai 3. rész

Az előadás tartalomjegyzéke

I. Közösségre ébredés folyamata

  • Az akarat befelé fordulás – „Én mit akarok?”
  • A morális impulzus megjelenése – másképp akarok élni
  • A külső hitrendszerből, belső vallásosság kialakulása – én miben hiszek
  • Ehhez új képek, képzetekre, egy új megismerésre van szükségem
  • Aminek a következménye, hogy elkezdem keresni egy érzék feletti megismerést, hogy kialakítsak egy új képet a világról
  • Ennek a motorja, hogy akkor érzem igazán embernek magam, ha gondolkodok is, ha érzek is és ha akarok is.
  • Ezen a ponton létrejön egy feszültség az amiben hiszek és amit csinálok között, ez létrehoz egy belső meghasonlást – ez a fájdalom és szenvedés nagyon fontos, mert ez lesz a forrása annak a léterőnek, ami tovább visz a közösség keresésben (az U alja)
  • A sorsközösség felismerése és kapcsolódás az emberiség fejlődéséhez – ezen keresztül megértem mi az életem értelme
  • A munka mint a kiteljesedésem tere – élni és dolgozni akkor fogok kitejesedetten, ha a teljes emberi lényemmel részt tudok venni, abban amit teszek és ez kapcsolódik valamilyen korfeladathoz (nagyobb egészhez)

II. Közösség működése – 15:15

  • Egy közösség akkor tud jól működni, ha ez a három egyben van: szellemi közösség, lelk közösségi, akarati vagy gazdasági közösség
  • Az elégedetlenség mint a fejlődés motorja
  • A közösség működésének három fő akadálya:
    • A szellemi megismeréstől való félelem
    • Félelem egymás megismerésétől – szinpátia-antipátia erők szét tudják szedni a közösséget
    • Gyenge akarat
  • A közösség feladata, hogy  ezt a három akadályt elhárítsák, gyógyítsák

III. Kicsoportos munka – 25:50

Mi hangzott el? Mi az ami megérintett? Milyen kérdésed merült fel ezzel kapcsolatban?

IV. Kérdés-felelet rész rövid válaszokkal – 26:25

  • Hogyan tud egy közösség az új megismerési folyamatot szabadon, de támogatón segíteni?
    Olyan folyamatokat kell létrehozni, amelyek orientálnak, de nem korlátoznak – a megismerés szabadságát művészi módon kell támogatni.
  • Hogyan tud egy közösség úgy működni, hogy ne nyomja össze az egyéneket, mégis támogassa őket?
    Úgy, hogy tudatosítja a saját kapacitásait és rétegzett belépési folyamatokat alakít ki, figyelembe véve az egyének fejlődési helyzetét.
  • Milyen kapacitással kell rendelkeznie egy közösségnek az újonnan érkezők integrálásához?
    Csak annyi új tagot tud fogadni, amennyit a meglévő mentorok támogatni képesek; a befogadás mértéke korlátozott.
  • Milyen folyamatok segítik az új tagok fokozatos bevonódását a közösség magjába?
    Átmeneti zónák, belső körök és fokozatos beavatási lépcsők kialakítása, amelyek mentén az egyének beljebb kerülhetnek a közösségi tudatba.
  • Milyen szerepe van a mentoroknak az integrációs folyamatban?
    Ők kísérik az újakat, segítik őket abban, hogy felismerjék saját kapcsolódásukat a közösség céljához és szellemiségéhez.
  • Mitől függ az egyén elköteleződése a közösségben?
    Attól, hogy milyen mélyen kapcsolódik a közösség szellemi lényéhez – minél közelebb kerül ehhez, annál nagyobb lesz az elköteleződés.
  • Mi befolyásolja az egyén felelősségvállalási képességét a közösségben?
    Egyrészt a saját lelki fejlettsége, másrészt a közösség által kínált tudatosító és támogató folyamatok.
  • Milyen szellemi lény kapcsolódik egy közösséghez, és hogyan jelenik meg?
    A közösség szellemi célja hívja meg a szellemi lényt, aki a közösség magját képezi; ennek tudatosítása nélkül más erők foglalják el a helyét.
  • Mi a különbség szellemi és jogi hierarchia között a döntéshozatalban?
    A jogi rendszer egyenlőségen alapul, míg a szellemi kérdésekben természetes hierarchia van, mely felismerésen és érettségen alapul.
  • Hogyan lehet felismerés-alapú hierarchiát működtetni egy közösségben?
    Minden döntési kérdés esetén meg kell vizsgálni, hogy az adott témában kik az illetékesek – a közösség ezt közösen tudja felismerni.
  • Hogyan különböztethető meg az egó-akarta az énből jövő szellemi akarattól?
    Az alsóbb (egó) akarat erős és kényszerítő, míg a szellemi impulzus szubtilis, elhall és szabadságot hagy – nekünk kell életben tartani.
  • Mi a közösségi szellemi impulzus természete, és hogyan lehet életben tartani?
    A szellemi impulzus szabadon hagy és elcsendesedik – ezért kell rendszeresen tudatosítani, például rituálékkal, emlékeztető mondásokkal.
  • Létezhet-e közösség transzcendens kapcsolódás nélkül?
    Igen, de akkor az üres helyet más – nem tudatosan választott – erők töltik be; az irányítás kicsúszik a közösség kezéből.
  • Mi történik, ha egy közösség nem tudatosítja, hogy miért jött létre?
    Más célok és szellemi erők irányítják, amelyek nem feltétlenül szolgálják az emberek fejlődését – tudatosság híján manipulálhatóvá válik.
  • Miért van szükség közösségre a megismerés, fejlődés és cselekvés útján?
    Az igazság teljessége csak több nézőpontból látszik, fejlődni csak visszajelzések által lehet, és cselekedni csak együtt vagyunk képesek.
  • Miért fontos a közösségi tükör a fejlődéshez?
    A visszajelzések és tükrözések segítenek felismerni a vakfoltjainkat, amiket egyedül nem látunk meg – nélkülük nincs valódi fejlődés.
  • Milyen lépések segítik az egyént abban, hogy megtalálja a helyét a közösség célrendszerében?
    A közösség reális szellemi hierarchiájának felismerése, és abban való helymeghatározás, amely minden kérdésnél más lehet.
  • Mi a különbség aközött, hogy az egyénnek szellemi elhivatottsága van, vagy csak ösztönös célja?
    A szellemi cél tudatos és magasabb rendű, míg az ösztönös cél az alsóbb késztetéseken alapul – a különbség a tudatosság foka.
  • Hogyan tudja egy közösség leképezni szervezetileg a szellemi realitásokat?
    Úgy, hogy minden döntési helyzetre vonatkozóan felismeri, kik az illetékesek – és nem általános hatalmi központokat hoz létre.
  • Mi a felelősségvállalás szerepe a közösségben – egyéni és közösségi szinten?
    A felelősségvállalás egyéni lelki képesség, de a közösség dolga olyan folyamatokat létrehozni, amelyek ezt lehetővé teszik és támogatják.